Emmas Blogg

På äventyr genom Asien, Australien & Nya Zealand

Post. Op.

Publicerad 2010-12-23 16:01:59 i Everyday,

Nu har det gått några dagar sedan operationen. Fick komma hem igår morse. Opererades i förrgår morse. Jag hann knappt hoppa i sjukhuskläderna tills jag fick rulla iväg till operationen. Fast sen var det ju lite förberedelser så det tog väl kanske en timma innan jag sövdes. Den blå sömnen som mamma och pappa kallade det för när jag och min bror var små.

Sen minns jag inte så mycket (tur är väl det). Jag minns att jag frös när jag vaknade. Att jag hade en 5a på en skala mellan 1-10 i smärta (hur man nu kan känna efter det när man är så lagom snurrig efter narkos). Jag fick "saliversättning" sprayad i munnen. Jag somnade och vaknade om vartannat. Blodtrycksmanchetten klämmde åt i tid som otid. Efter några timmar fick jag dricka lite vatten, senare lite nyponsoppa och ytterliggare några timmar senare fick jag en macka när jag satt och bläddrade mellan Ernst Jul, I Form Med Anna Anka och Ung och Bortskämd. Jag hade nämligen masat mig tvärs över uppvakningssalen till barn/TV-rummet för att titta på lite TV - så jag kunde bli lite trött så kan kunde sova under natten sen. Jag opererades ju i halsen/utanpå halsen så då får man ta det lite lugnare innan man får äta men det var en väldans god ostmacka jag fick äta där på kvällen :)

Jag fick ligga på uppvaket hela natten, tillsammans med tre andra som hade operats för samma sak - struma. Sedan klockan 09.00 på onsdagen blev vi utskrivna och jag blev hemskjutsad av mamma och morfar. Sedan spenderades resten av dagen i soffan framför The Blind Side och TVn.

Det känns att man är stel eftersom att man spänner sig och att det drar i ärret. Det är lite stelt osv. Det känns som man har vanligt ont i halsen, fast kanske lite värre när man sväljer... Men men. Jag fick några övningar av sjukgymnasten som ska göras så länge det känns lite stelt runt ärret. Ärret sitter långt ner, mitt fram på halsen, just nu sitter där ett förband som ska sitta en vecka. Sedan ska man tjepa med kirurgtejp i 1-2 månader för att det ska bli så snyggt som möjligt...

Och så har ni läst hela rapporten om min sjukhusvistelse ;) Frågor? Fråga på.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-12-26 10:49:01

Skönt att höra att operationen och allt gick bra =)

God Jul, puss

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela